In Memoriam Willem de Vries

Zachtmoedig en rechtvaardig

Ruim 21 jaar was Willem de Vries de voorzitter van onze tuinvereniging. Hij overleed onverwacht op 16 maart 2024 op 73-jarige leeftijd, slechts enkele weken nadat hij het voorzitterschap had overgedragen om meer tijd te hebben voor andere activiteiten. Het bericht van zijn overlijden veroorzaakte een schok. De vereniging verliest in Willem een zachtmoedig mens en gepassioneerd tuinder met brede interesses, waaronder ook die voor bomenbescherming, lange fietstochten en Amnesty International.

Willem was een man van vaste gewoonten én nieuwe ideeën. Hij kon enthousiast praten over wéér een nieuwe manier om snijbiet in een gerecht toe te passen, maar nam op het jaarlijks tuinfeest steevast zijn eigen favoriete biertjes mee en hield het daarbij. Nieuwe tuinders ontving hij namens de vereniging op een hem typerende vriendelijke en bescheiden manier waardoor nieuwelingen zich meteen thuis voelden.

Onder zijn voorzitterschap veranderde de tuinvereniging langzaam van karakter, juist vanwege de toeloop van nieuwe leden voor wie het tuinieren soms nog een avontuur was. Willem streefde naar rechtvaardigheid, zowel voor bomen als voor mensen. Hij zag de tuin als een gemeenschappelijk project met rechten en plichten. Ook in het uitdragen van die boodschap toonde opmerkelijk veel geduld en volharding. We bewonderden zijn rust en overtuiging en wensen zijn partner Joke veel sterkte toe.